Friday, September 26, 2008

Kenangan Raya

aku teringat kenangan raya masa dulu-dulu....macam2 ada~!!!
yalah biasanya kalau dekat nak raya ni,sibuk nak kemas rumah......memang kerja kemas rumah ni tiap tahun, diserahkan pada aku.Rajin atau tak terpaksa buat.Itulah rutin tiap kali raya datang.Itu belum bab buat biskut raya.Kami mesti buat biskut sendiri jer.Buat ramai-ramai....aku bawa balik tepung n resipe apa nak buat.Biasanya conflakes madu,biskut fancy aiskrim,biskut buah pinggang,bunga cina dan almond london.Kueh tradisi semua mak yang buat macam putu kacang,bahulu,dodol (ni mak jual).Sehari sebelum raya memang kami sekeluarga busy...dari sahur lagi...yang lelaki tolong ayag sembelih kerbau,ayah jual daging,yang kami perempuan ni sibuk parut kelapa nak buat lemang..ni biasanya 70-80 batang (ni orang order)em...mmg penat kami sekeluarga.Buat lemang biasanya start dr pukul 8pg lagi...jd lemang ke dapur dlm kul 10, petang masak ler lemang tu..sbb org nak ambik.Belum lagi bab masak nak berbuka,macam2 biasanya sup tulang,daging masak kicap.rendang daging(kalu sempat masak)n macam ler sbb hari last.Dah bebuka nanti,aku sambung kemas rumah untuk touch yang terakhir.Time ni semua dah ader,dengan anak saudara yang ramai...diaorg main bunga api....

Photobucket

mmg penuh rumah dan meriah kalu semua balik.....mcm x sabo lak aku nak tunggu raya ni~!!!hehhe~!!! rindu suasana yang aku slalu tunguu2.....em harap raya tahun ni penuh dengan kemeriahan dan kegembiraan~!!

No comments: